חידושי תורה מיוחדים לחנוכה בכתי"ק רבן ומאורן של ישראל רבינו ה'חתם סופר' זצוק"ל
כולל שני חידושים חשובים שלא נדפסו מעולם!!!
חידושי־תורה נפלאים בכתיבת־יד־קדשו הטהורה של גאון ישראל רבינו משה איש האלוקים מפרשבורג, אשר שמו נישא ברטט וסילודין בפי גאוני וצדיקי הדורות.
לפנינו חידושי תורה אותם כתב מרנא ורבנא לשבת חנוכה – פרשת מקץ, ומבאר את תפילת ההודאה "על הניסים ועל הגבורות" והפסוק "אודך כי עניתני ותהי לי לישועה".
גם כתב כאן חידושים להפטרת השבת, על החשמונאים ושושלת בית דוד המלך, ועל מינוי נשיא הסנהדרין משושלת דוד, "כדי ליתן קצת הוד מלכות לדוד ולזרעו בנשיאת התורה"
חידושים אלו לחנוכה נדפסו בדרשות חת"ס, ח"א, דף סו ע"א-ע"ב.
הדף כולל גם חידושים לפרשה שקודם חנוכה – פרשת וישב. קטעים אלו נדפסו בעמודים שונים בספר חת"ס על התורה, מהדורת י-ם תשס"ז.
מלבד אלו מופיעים כאן שני חידושים שלמים, אשר לא עלו מעולם על מכבש הדפוס!!
שני הקטעים הם:
"ותמת בת שוע" (עמ' א);
"וטבוח טבח" (עמ' ב). בצד קטע זה רשם הג"ר יוסף נפתלי שטרן כי קטע דומה מופיע בחידושי החת"ס לחולין, אולם כפי שכותב הגרי"נ עצמו בהערתו במהדורה המודפסת – את הקטע שלפנינו לא הדפיס מעולם (חידושי החת"ס, שם, עמ' רכג הערה ה').
זכות גדולה תהא לקונה להוציא לאור עולמים את תורתו של מרנא ורבנא ה'חתם סופר', מתוך גוף הכתי"ק, ברוב פאר והדר!
בסיום כל קטע רשם החתם סופר קו ונקודה כדרכו, על פי הקבלה (ראה להלן).
בין דבריו על ההודאה על הטובות הקב"ה, מחדש רבינו דברים נפלאים האקטואליים במיוחד לזמנינו: מקשה רבינו מדוע מודים על המלחמות ("ועל המלחמות"), ומתרץ – "…הקב"ה כביכול מצטער בצרות ישראל [-הנגרמות ע"י המלחמות], והן הן גבורותיו, שסובל כדי להטיבם באחריתם…"
רבינו החתם סופר (תקכ"ג-ת"ר):
"וכאשר ראה הקב"ה הסכנה הגדולה לישראל שלח לנו מלאך ה' צבאות הגאון רב פעלים מקבציאל חתם סופר זצ"ל אשר הרביץ תורה וטהרה בישראל והעמיד אלפים תלמידים וכל התורה היום באיירופא כמעט מתלמידיו ותלמידי תלמידיו, הוא היה נגד המהרסים והמחריבים בתורתו שריבץ עד שהארץ האירה מכבוד תורתו" (חתנו הגאון רבי זלמן שפיצר, תיקון שלמה דף קח עמ' א)
[פרשבורג תק"צ 1830], שני עמודים גדולים מאוד בכתב־יד־קדשו של ה'חתם סופר': 25X40 ס"מ.
מצב טוב. מעט כתמים.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
– – – סגולות כתב־יד החתם סופר – – –
סגולה ליראת שמים
הגאון הקדוש מהר"ם בנעט אמר שההסתכלות בכתב־יד־קדשו של החתם סופר מסוגל ליראת שמים.
וכך מסופר: שפעם הגיע תשובה הלכתית מהחתם סופר אל מהר"ם בנעט והוא עיין בה כמה זמן, ושאלו אותו הסובבים אם מצא איזה דבר הצריך עיון בתשובה, השיב לא, אבל אני מעיין בתשובה כי עצם ההסתכלות בכתב־יד־קדשו מסוגל ליראת שמים (הקדמה לדרשות חתם סופר עמ' ו).
וכך מפורסם בשם הרה"ק רבי יואל מסאטמאר שלראות את כתב־יד החתם סופר הוא סגולה ליראת שמים.
סגולה לשמירה
ידוע שבני משפחת החת"ס החזיקו את כתבי־ידו של החתם סופר כסגולה לשמירה. בנו, בעל 'מכתב סופר', נשא עמו כתבי־יד של אביו בעת שהלך לפרלמנט האוסטרי וכשעמד בפני שאלה קשה היה פותח את הכתבים ומעיין בהם למצא פתרון לשאלתו.
סגולה לרפואה
מרן הדעת סופר היה נותן לחולה שישים מראשותיו דף מכתב־יד בעל חתם סופר (בית סופרים עמ' קע"ג).
סגולה למקשה לילד
וכן נהגו ליתן מתחת למראשותיה של מקשה לילד דף בכתב־יד־קדשו של החתם סופר (ראה שו"ת שבט הלוי ח"ו סי' קס"ב אות ב').
הקו והנקודה בכתבי החתם סופר
בכל סוף קטע רשם החתם סופר קו ונקודה, וראה להגרי"נ שטרן (בתחילת דרשות חת"ס דף יט, א בהערה) בשם הגאון רבי אשר אנשיל ווייס אב"ד נאדי-פאלו, טעם לסימון זה של החתם סופר על פי הקבלה.
תורת משה על התורה
על כתיבת חידושיו כותב החת"ס: "כל עוד שיחייני ה' ויתן לי כח הריני מוכן ללמוד עם כל הבא לשמוע, לא אשקוט ולא אנוח… והנני כותב על ספר בדיו, כל מה שיחנני הי"ת הן בהלכה הן באגדה" (נדפס בפיתוחי חותם בראש שו"ת חת"ס יו"ד).