fbpx

פריט : 44

'מאמץ כח', עם דרשת "גזירת החירות" – ויניציאה שמ"ח [1588]

Opening bid: $1,200
'מאמץ כח', עם דרשת "גזירת החירות" – ויניציאה שמ"ח [1588]

עשרים ושמונה [כ"ח] דרשות לשמחות ומועדים שונים, שדרש רבי משה אלמושנינו משאלוניקי בעל 'תפלה למשה', בין השנים שי"ב-של"א.

ספר בעל חשיבות היסטורית לקהילת שאלוניקי
בראש הספר נדפסה דרשה היסטורית לרגל מאורע מכונן בתולדות קהילת יהודי שאלוניקי, אשר המחבר מתארו כ"ישועה כוללת לכל בני עמנו"!

בדרשה זו מתאר המחבר בהרחבה את מסעו לקושטא אל סולטאן האימפריה העות'מאנית, בו הצליח להשפיע על הסולטאן שיחתום על תקנה מלכותית המכונה "גזירת החירות" – המאפשרת קבלת פטור מהמיסים הכבדים, אשר רבצו על היהודים ומיררו את חייהם במשך זמן רב.

בחודשים שקדמו לכך ניסו שליחים שונים וביניהם דון יוסף נשיא להיכנס לסולטאן ולפעול בענין, אולם בכל פעם נדחה הדבר. באחד הלילות במהלך נסיעתו לקושטא עם שליחים נוספים, חלם רבי משה שהוא קורא את הפסוק "אשריך ישראל מי כמוך עם נושע בה'", ומרוב התרגשות צעק רבי משה את הפסוק בעודו חולם, עד שהעירוהו בני ביתו ואמרו לו "קום תן תודה לאלקיך, שהיום יום בשורה הוא בפיך", ואכן באותו היום קיבלם הסולטאן וחתם על הפטור המיוחל.

וכך כותב רבי משה בדרשתו:
"חסדי ה' אזכיר… בהשגחתו המופלאה וחמלתו על עמו… בענין 'בנין החירות' דרור בארץ לכל יושביה, הנקרא מוסילימליק [=כתב חירות], בהרחיק כל מעיק, צר ומשטין מעלינו… בנין חירותנו, שהיא ישועה כוללת לכל בני עמנו… יחיש השי"ת לגאלנו אחר שראינו בעינינו הגאולה הפרטית אשר גאלנו מיד צר בגזרת חירותנו זאת…".

ויניציאה שמ"ח [1588] המהדורה הראשונה המצויה (אין עותק שלם מדפוס ראשון [קושטא שמ"ב], ולא ידוע אם נשלמה הדפסתו).

מספור דפים: רלו דף. גודל: 20 ס"מ מצב טוב. שיקומי רסטורציה בודדים. דף צט כרוך לאחר דף ק. כריכת עור עתיקה, משופשפת. הערה עתיקה בכת"י מזרחי.