האם רכב מקבל טומאה? – תשובה מרתקת בכת"י רבי שלמה זלמן אויערבאך
"…ובמקרה שלא יהיה דלק – שוב ירכיבו על האוטו גלגלים, וינהיגו אותו ע"י סוסים…"! (מתוך התשובה שלפנינו)
תשובה ארוכה ואקטואלית בת שבעה דפים ששלח מרן פוסק הדור הגרש"ז אויערבאך אל תלמידו
במכתב מברר הגרש"ז את ההגדרה ההלכתית של אוטו – האם הוא בגדר כלי העשוי לטלטול, ואם כן הרי הוא מקבל טומאה, ואסור לכהנים להיות בו בשעה שנוסע סמוך לקברים (להבדיל מכלי העשוי לנחת, שאינו מיועד לתנועה, ואינו מקבל טומאה).
בהבחנתו הדקה קובע רבינו כי אוטו נחשב לחפץ העומד לטלטול, שכן "כח הטלטול טמון בכלי עצמו, והוא ממש כחלק מגוף האוטו", והוא דומה לעגלה הנישאת בידי שוורים כיון "שבזמנינו המציאו שיותר נוח להשתמש במנוע במקום שוורים וחמורים. ובמקרה שלא יהי' דלק שוב ירכיבו על האוטו גלגלים וינהיגו אותו ע"י סוסים…"!
אגב הילוכו מברר מרן את דבריהם של כמה פוסקים שעסקו בענין: ה'חזון איש', הגאון רבי אריה צבי פרומר מקוז'יגלוב, רבי צבי פסח פרנק, וכן מציין כי בזמנו של מרן "הרב מבריסק" המהרי"ל דיסקין עדיין לא השתמשו ברכבים כי אם בעגלות.
[ירושלים, אב תשל"ט 1979]. שבעה דפים בכתי"ק הגרש"ז, כתובים מצידם האחד (סה"כ שבעה עמודים כתובים). גודל: 13X19.5 ס"מ. מצב טוב.
התשובה נדפסה בשו"ת מנחת פרי ח"א (י-ם תשס"א), סי' קב.