fbpx

פריט : 2

מסכת מכות, שריד שלם ויקר המציאות משריפת התלמוד! - ונציה ש"י [1550],

דפוס יושטיניאן

Opening bid: $8,000

מסכת מכות, שריד שלם ויקר המציאות משריפת התלמוד! – ונציה ש"י [1550],

דפוס יושטיניאן



מסכת מכות עם פירוש רש"י ותוספות, ובסופו פסקי התוספות, הרא"ש, וקיצור פסקי הרא"ש.


מהדורה יקרת ערך ביותר, בעלת חשיבות היסטורית עצומה!!

רוב מוחלט של עותקי המהדורה שלפנינו הושמדו ר"ל לאחר שנים ספורות, בשריפות התלמוד שנערכו בכל רחבי איטליה, בשנת שי"ד.

כמעט ולא ניתן לראות גמרות ממהדורה זו, ועותקים שלמים – על אחת כמה וכמה!!

על נדירותה האדירה כותב רבי רפאל נתן רבינוביץ ב'מאמר על הדפסת התלמוד': "והנראה לי כי דפוס יושטיניאן נשרף כמעט כולו בגזירת שריפת התלמוד, כי נשלם דפוס שלהי שנת שי"א ונשרף בראשית שנת שי"ד, עוד טרם שנתפשט בעולם…

בעוד שמצוי בעולם ובאוצרות ספרי הממשלות תלמוד דפוס בומבירגי, לא נודע מדפוס יושטיניאן אלא רק שנים או שלושה אכסמפלרים…" (שם עמ' מז-נג)

במהדורה זו נודעה בחשיבותה, שכן בה נדפסו לראשונה ציוני 'מסורת הש"ס' הנודעים שנערכו בידי הגאון רבי יהושע בועז בעל 'שלטי הגבורים' (הציונים מכונים כאן בשם 'מסורת התלמוד') – ובהם ציון למקום אחר בש"ס בו עוסקים באותו הענין.

כמו כן נוספו כאן לראשונה:

עין משפט – ובו הפניה לדברי הפוסקים באותו הענין: הרמב"ם, הסמ"ג או הטור;

תורה אור – ובו ציון מקורות התנ"ך לפסוקים המובאים בגמרא;

קיצור פסקי הרא"ש בסוף המסכת, לאחר גוף דברי הרא"ש

את כל ההוספות הנזכרות חיבר הגאון רבי יהושע בועז בעל 'שלטי הגבורים', כנזכר בשער.

ויניציאה ש"י [1550], דפוס מארקו אנטוניאו יושטיניאן. מספור דפים: כד, ב דף. גודל: 34 ס"מ. מצב כללי טוב: סימני שימוש, ובלאי בשוליים (פגיעה בתיבות ספורות בשולי דף אחד). הדבקות בשוליים הפנימיים. כריכת עור חדשה.

ביבליוגרפיה: סטפנסקי ספרי יסוד, מס' 41 בהוספות; המדפיס קורנילייו אדיל קינד ובנו דניאל, מס' 83; על המהדורה ראה: מאמר על הדפסת התלמוד לרבי רפאל נתן נטע רבינוביץ, עמ' מז-נג.

– – – – – – –

"עקיבא ניחמתנו, עקיבא ניחמתנו":

מסכת מכות שלפנינו מסתיימת בסיפור הידוע על התנא רבי עקיבא, אשר צחק כאשר ראה שועלים היוצאים מבית קדשי הקדשים. לשאלת חבריו התנאים מדוע הוא צוחק, השיב, כי אם נתקיימה הנבואה הקשה אודות החורבן, מובטחים אנו שתתקיים גם הנבואה הטובה אודות תקומת עם ישראל, בה נאמר "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים".

כמה סימלי הוא שהגמרא שלפנינו בה נכתבו דברי הנחמה על תקומת ושרידות עמינו כבר לפני כאלפיים שנה – היא עצמה מעידה קבל עם ועולם, בעצם קיומה הנדיר עלי אדמות, כי על אף כל הרדיפות – נצח ישראל לא ישקר!!

– – – – – – –

שריפת התלמוד ומהדורת יושטיניאן:

באמצע המאה ה-16 החלה מחלוקת בין שני המדפיסים הנוצריים בונציה – האציל אנטוניו יושטיניאן לבין המתחרה בראגאדין, סביב ההדפסה. המחלוקת הגיעה עד כדי הלשנה לאפיפיור, כי בתלמוד (ובפרט במהדורת יושטיניאן שלפנינו) ישנם דברים כנגד הנצרות. למגינת לב חתם האפיפיור על גזירת שריפת התלמוד, ומאז לא היו מצויים באיטליה כרכי ש"ס מכל מהדורה שהיא, במשך שנים רבות.

בשריפות הושמדו כמעט כל הכרכים של מהדורות יושטיניאן ובראגאדין, אשר נדפסו רק שנים בודדות קודם לכן ורק כרכים בודדים הספיקו לשרוד את השריפות או לצאת למדינות אחרות.