ספר כתובים, ונציה רפ"ו [1525] – 'מהדורת המופת' לנוסחאות התנ"ך,
בעלת חשיבות עצומה!!!
– דפוס ראשון של "המסורה" – דפוס בומברג
ספר כתובים מתוך מהדורת ה"מקראות גדולות" של התנ"ך המכונה "שער ה' החדש" – המהדורה המפורסמת ורבת המעלה שעל פיה נדפסים כמעט כל דפוסי התנ"ך עד ימינו!!
לפנינו חלק כתובים בלבד – החלק האחרון מתוך המהדורה השלמה הכוללת ד' חלקים (תורה, נביאים ראשונים, נביאים אחרונים וכתובים).
במהדורה זו נדפסו לראשונה הערות ה"מסורה" – מסורה קטנה ומסורה גדולה. הן נדפסו בגוף הספר, בצידי נוסח המקרא ומעליו.
ה"מסורה" בנויה באופן מתוחכם וגאוני ובה ציונים למקומות שונים בתנ"ך בעלי מאפיינים זהים,
ובכך יצרה מנגנון אל-כשל המשמר את הנוסח המקורי בצורה המדוייקת ביותר, ומכאן חשיבותה האדירה, לדורי לדורות!!
נערך בהגהה מרובה ע"פ כת"י עתיקים, על ידי יעקב בן חיים אבן אדוניהו מטוניס, אשר במלאכה כבירה זו קנה לעצמו תהילת עולם.
במבוא הגדול למהדורת 'מקראות גדולות – הכתר' נכתב על המהדורה שלפנינו: "מעשה ההדרה של בן חיים –
הוא שהטביע חותם לא נמחה על תולדות המסירה, ומהדורתו היא שהיתה לאבטיפוס כמעט יחיד לכל מהדורות התנ"ך שהודפסו מאז ועד היום הזה, ומכאן כל גודל חשיבותה ההיסטורית וזכויותיה"! (וראה שם בהרחבה על מהדורתנו)
לפנינו כאמור חלק כתובים, והוא כולל:
תהלים, עם פירוש רש"י ואבן עזרא
משלי ואיוב, עם פירוש אבן עזרא ורלב"ג
דניאל, עם פירוש אבן עזרא ורבינו סעדיה גאון
עזרא, עם פירוש רש"י ואבן עזרא
דברי הימים, עם פירוש המיוחס לרש"י
חמש מגילות, עם פירוש רש"י ואבן עזרא
בסוף כתובים נדפסו לראשונה גם מערכות המסורה לתנ"ך בסדר הא"ב; לאחמ"כ מופיעים חילופי נוסחאות בין נוסחת בני בבל לנוסחת בני א"י, ושער הנגינות על טעמי המקרא.
ויניציאה רפ"ו [1525], דפוס דניאל בומברג. מספור דפים: [298] דף. מצב כללי טוב, שוליים נאים. נקבים בודדים. חסרון קטן בשער עם פגיעה במסגרת. הדבקות ונקבים בודדים. כתמים.
כריכה עתיקה מצויירת, מרשימה ביותר (פגומה, השדרה חסרה).
ביבליוגרפיה: סטפנסקי ספרי יסוד, מס' 1, בהערות.
– – – – – –
המסורה מחולקת ל'מסורה גדולה' ו'מסורה קטנה':
המסורה הקטנה מציינת היכן בתנ"ך יש עוד מבנים דקדוקיים דומים של אותו הפסוק או התיבה המסומנת, לדוגמה: בחומש שמות פרק לט פסוק יט נכתב: "ואת בגדי". במסורה הקטנה מצויין: "ז'", כלומר: שבע פעמים מופיע במקרא צירוף התיבות "ואת בגדי".
המסורה הקטנה מודפסת באותיות רש"י בצד הטקסט, עם סימון קטן, מעין "עיגול", על התיבה הרצויה.
המסורה הגדולה מבוססת על המסורה הקטנה, מורחבת מעט. מודפסת באותיות מרובעות, מעל או תחת הטקסט.
נקל להבין את מעלתה העצומה של ה'מסורה', ותפקידה החשוב בשמירת הנוסח הטהור והמקורי של התורה.