fbpx

פריט : 75

מכתב נדיר בכתב יד הגאון רבי שלמה קלוגר - בראדי תרט"ו [1855]

Opening bid: $5,000

מכתב נדיר בכתב יד הגאון רבי שלמה קלוגר – בראדי תרט"ו [1855]


"כשיראה ספרי יתענג בו כי הוא יקר מכל חיבוריי כי הוא אשכול שהכל בו…" (מתוך המכתב)

מכתב כולו בכתב יד קדשו וחתימתו של הגאון האדיר מגדולי המחברים והפוסקים האחרונים איש אלוקים קדוש הגאון רבי שלמה קלוגר ראב"ד ומ"מ דק"ק בראדי.

מכתבים ממנו בתקופה זו הם נדירים למדי, וכפי שהגרש"ק מעיד בעצמו במכתב שלפנינו: "אני חלש כח מאוד, יותר מימי הזקנה, ואין בי כח להשיב. ויותר ממחצה הכותבין לי איני משיב כלל, רק לדבר נחוץ ביותר…".

בראש המכתב כותב הגרש"ק על שליחת ספרו 'נדרי זריזין' ח"ב (שנדפס באותה השנה בזולקווא) אל הנמען, והוא מתבטא על ספרו זה במכתב שלפנינו: "הוא יקר מכל חיבוריי, כי הוא אשכול שהכל בו"!

במכתב אין מוזכר במפורש שם הספר הנשלח, אולם כאמור הספר הוא 'נדרי זריזין'. שם הספר מופיע במפורש בשו"ת בגדי יום טוב (לבוב תרנ"א) סימן ב', שם נדפסה התשובה שלפנינו בשינויים רבים: א: בשו"ת נוספה באמצע התשובה מערכה גדולה של חד"ת, אשר כנראה נשלחה בנפרד. ב: בשו"ת שם הספר מופיע במפורש, כאמור. על שינוי מרתק נוסף – ראה להלן.

בסיום המכתב מברך הגרש"ק: "והאל הטוב יגמור עמו אות לטובה, להצליח בתורה ולעמוד על התורה ועבודה כל הימים, כנפשו ונפש המעתיר, שלמה קלוגר"

הגאון רבי שלמה קלוגר (תקמ"ה-תרכ"ט) מגדולי האחרונים, ראב"ד ומגיד מישרים בבראדי קרוב ליובל שנים. מגדולי המחברים והמשיבים, השיב תשובות לאלפים וחיבר עשרות סבפרים בכל מקצועות התורה, גאון מופלא ויוצא דופן, עד שהעיד על עצמו שלא היה שום הערה בעולם שלא הרגיש בה (שו"ת האלף לך שלמה או"ח סי' שס"ז). מחיבוריו נדפסו: חכמת שלמה על שו"ע, ספר החיים, מי נדה, נדרי זריזין, שו"ת טוב טעם ודעת, שו"ת שירי טהרה, שנות חיים, עבודת עבודה, מעשי ידי יוצר, אמרי שפר, שו"ת האלף לך שלמה, עין דמעה ועוד רבים.

בראדי תרט"ו [1855]. גודל: 19X22.5 ס"מ בערך. מצב בינוני-טוב, התיבות הראשונות בצד ימין דהויות מאוד. שיקומים מקצועיים.

מקור: מכירת 'גנזים' מס' 4 פריט 95.

– – – – – – –

"הטעם הכמוס" של רבי שלמה קלוגר, הנחשף במכתב זה:

התשובה שלפנינו נדפסה כאמור בשו"ת בגדי יום טוב, אולם בשינויים. בתשובה שם, שנדפסה כנראה מתוך פנקס התשובות, כותב הגרש"ק כי הוא אינו יכול לשלוח את הספר דרך הדואר "מטעם הכמוס", ועל כן הוא שולח דרך העיר לבוב. והוא דבר פלא: מהי הסיבה שגרמה לגרש"ק להימנע משליחת הספר בדואר?

בתשובה המקורית הנמצאת לפנינו נחשפת הסיבה המעניינת, הקשורה לשלטון המדינה ובעלי המכס מטעם הקיסר, ומחמת רגישותה היא הושמטה מהמהדורה המודפסת.

וכך כותב רבינו: "והנה פ"ק א"א [-פה קהילתנו אי אפשר] לשלחו ע"י הבי דואר, מחמת הקאמיר [המכס], כי אפילו סחורה וספרי מדינתינו כיון דהם בפנים אין רשות להוליכן דרך הקאמיר [-אל חוץ למדינה], לכך לקחתי ספר ושלחתי ללבוב", ומלבוב יישלח הספר אל המדינה האחרת.